torsdag, mars 29, 2007

Personlighetsforstyrrelser?

Soundtrack: Runrig - The Wall of China


Jeg fikk nylig spørsmålet "Skifter du personlighet om natten du, eller?!"

Dette var en reaksjon jeg fikk fra Elisabeth da jeg for noen dager siden kom med kunngjøringen; "Jeg satt oppe til halv fire i natt og laget profil på en Au Pairside, og jeg har tenkt å dra til Belgia i to måneder i sommer."

Jeg er ikke helt sikker på hva Elisabeth egentlig mente.

Jeg finner de stille ensomme nattestider helt nødvendig for at jeg skal få samlet tankene, gjort de små tingene som gjør meg glad, og som jeg ikke får tid til på dagstid, når livet er hardt, hektisk og nådeløst. Går man tilbake og ser på når bloggpostene mine ble postet 
ser man at det ofte har vært i de sene kveldstimer, 
kanskje til og med de særdeles tidlige morgentimer. 

Min absolutte yndlingsaktivitet når nattesfreden og -roen har senket seg her i huset, er å sette på fin flytende musikk, som kan roe meg ned etter en stressende dag, som jeg kan synge med på, i full viten om at ingen kan høre meg. Jeg tar på meg lette klær, har gjerne tullet meg inn i et teppe eller dynen, og setter meg foran datamaskinen. Nå er det ikke MSN som gjelder. Ingen stressende blåblinkende ruter på bunnen av skjermen. Datamaskinen står ved siden av soveromsvinduet, og jeg har utsikt rett opp til månen. På veldig fine kvelder, som i kveld, kan jeg bli sittende lenge, bare å se på stjernene, trærne, de dunkle lysene i naboenes vinduer, og se på de få bilene som kjører på veien nede ved Rema 1000.

Jeg tenker de tanker jeg har hatt lyst til å tenke hele dagen, jeg tenker på alle de spørsmålene jeg ikke kan svare på, hva jeg vil gjøre med livet, og de andre litt mindre tingene 
som kan ha samlet seg bakerst i et hjørne i hodet mitt. 

Det er som oftest på denne tiden av døgnet jeg føler for å øve på instrumentene mine (selv om sekkepipen nok kanskje ikke egner seg særlig bra til det). Jeg føler at den kreative Marie titter frem om natten. Jeg kan finne på å tegne, skrive ned små ting som ikke egner seg til noe som helst, lese korte avsnitt i bøker jeg ennå ikke har fått lest, eller i bøker som allerede har blitt lest hundre ganger. Om natten liker jeg også å rydde. Det foregår i sakte tempo, mens jeg forundret mimrer med nesten glemte ting jeg tilfeldigvis finner på de merkeligste steder. Og jeg våkner stadig vekk, like forbauset om morgenen, fordi rommet mitt, som var så uforskammet rotete kvelden før, 
plutselig ser ut som om det er tatt ut fra en side i en interiørkatalog. 

[Her fikk jeg plutselig dè ja vu!]

Om dagen kan jeg nok ofte fremstå som en litt stresset, distrè person, som ikke har har helt styring på tingene. Ja, jeg kan nok med sikkerhet svare på 
spørsmålet ditt med dette svaret, Elisabeth:

Jeg kan bekrefte at, ja, jeg gjør i grunnen det. Skifter personlighet om natten.
Eller kanskje heller; blir mer lik meg selv.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skikkelig bra skrevet Marie, jeg bli bare enda mer glad i deg! Beste post på lenge.


Forøvrig: i Internet Explorer er bloggen rar. Bloggpostene blir forskjøvet.

BASilikum sa...

Jeg vet, det er ganske irriterende!
Jeg skal prøve å finne ut hva det er som gjør det, for det skjer ikke i den engelske bloggen!

Anonym sa...

Bra innlegg, bra, bra, bra! Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver her. Nesten alle innleggene på bloggen min også er fra de relativt sene kveldstimer. Jeg blir også ekstra kreativ om natten, og jeg kjenner meg igjen i det der behovet for å sitte ensom og alene sammen med månen og dataen etter en stressende dag. Men jeg bare lurer, hvor lenge tillater du deg å være oppe når du skal på skolen neste dag? Jeg blir så sinnsykt trøtt jeg, får vondt i hodet og i verste fall klarer jeg ikke å stå opp i det hele tatt. Det har skjedd mangt en gang at jeg bare har skippa skolen og sovet videre (heeerlig!) når jeg har sittet litt for lenge oppe og skrevet natta før. Men det er verdt det! :)

BASilikum sa...

Ja, det hender nok en del ganger at jeg rett og slett ikke kommer meg på skolen, det kan vennene mine (og læreren) skrive under på.

Jeg sitter oppe som oftest minst til halv ett til halv fire-fire.

Kanskje ikke så veldig utrolig smart, men ja, som du sier; det er som oftest verdt det. ;)